Teekond Serbiast Montenegrosse 19-20.07

Hommikul ärkasime kämpingus suhteliselt varakult. Plaan oli pakkida asjad ja kiirelt startida, et hommikust jahedust võimalikult ära kasutada. Kämpingust välja sõites tuli kämpingu peremees veel meilt midagi küsima. Panin korraks ratta seisma ja seisma see jäigi. Katsed ratast käivitada jäid tagajärjetuks. Peale väikest järgimõtlemist ja telefonikonsultatsiooni Skymoto töökojaga tegutsesime edasi versiooni “aku läbi” järgi.

Sõbralik kämpingu töötaja leidis lähedalasuva töökoja, kus tal tuttav elektrik töötas. Palusin tal takso tellida, võtsin vana aku kaasa ja suundusime uue aku otsingule. See käis tegelikult väga lihtsalt. Väikeses uberikus asuvas töökojas töötav elekrik pani vanale akule juhtmed külge ja konstanteeris, et see on “kaput”. Ta juhatas taksojuhile ka kohe poe, kust uus aku osta. Ka see ost käis probleemideta, maksta sai isegi kaardiga (Serbias on kaardimaksed üldse levinud). Kolme tunniga saime tsikli jälle töökorda.

Taksojuht rääkis veidi vene keelt. Tema jutu järgi õppis 99% koolilapsi Jugoslaavias vene keelt, aga tema olevat praeguseks palju juba unustanud.

Total distance: 410.22 km

Teekond Belgradist kulges vahejuhtumiteta. Nüüd olime jõudnud ka sooja ilmani. Kraadiklaas näitas 35 kraadi sooja. Lõuna poole jõudes muutus loodus maalilisemaks ja mägisemaks. Teed olid kitsad ja veoatode taha kogunesid järjekorrad, aga muidu heas korras.

Piiriületus Serbiast Montenegrosse läks kiiresti. Kohe peale piiri muutus loodus täiesti. Lehtpuud asendusid okaspuudega. Loodus meenutas natuke Hiiumaad-kivisegused karjamaad ja kadakad. Õhtu saabudes täitus loodus erinevate lõhnadega: värske heina kuivamise lõhn, lehma piimasegune lõhn… Teekond kulges nagu mööda maalitud peissaazi. Läbisime Tara jõe oru, see on sügavaim kanjon Euroopas (ca 1,3 km sügav). Pimeduse saabudes jõudsimegi oma sihtkohta. kämpingusse külakeses nimega Ivan Do.

Montenegro vapustavad vaated

Montenegro vapustavad vaated

"Laenatud" pilt sillast üle Tara jõe

“Laenatud” pilt sillast üle Tara jõe

Kämping Ivan Do

Kämping Ivan Do

Reede oli meil jällegi rattavabaks päevaks planeeritud, suundusime hommikul Durmitori rahvusparki. Mõnus kolmetunnine jalutuskäik viis meid männimetsade vahel olevate mägijärvedeni. Imeilus loodus ja tervislik metsaõhk tekitasid mõnusa söögiisu, mida me just nende ridade kirjutamise ajal kustutame.

Vaade imekaunile mägijärvele

Vaade imekaunile mägijärvele

Männijuurte võrgustik

Männijuurte võrgustik

Päikese käes peesitav sisalik

Päikese käes peesitav sisalik

Ivan Do külake

Ivan Do külake

 

17.-18. juuli Ungari ja Serbia

Teisipäeva hommikul alustasime sõitu Ungarisse läbi Slovakkia. Poolas ei saanud eriti arugi, et oleme tükk maad lõuna pool, ilm oli suht jahe ja ega Ungari poole sõites palju soojemaks ei läinud, Slovakkiasse sisenedes näitas kraadiklaas kohati 11 kraadi, ka Tatra mäestikku ületades oli jahe, alles Ungari pooolel tõusis temperatuur 24-kraadini.
Trip.ee-st leidsime soovituse külastada Ungaris elavaid eestlasi. Eda ja Anti elavad Egeri linna lähedal, Nozvaj külas, see on Budapestist 150 km. Nad ise majutust ei paku, aga Eda broneeris meile nende kõrvale majja imearmsa apartmendi.

Total distance: 295.39 km

 

Rohelusse uppuv apartment Nozsvajs

Rohelusse uppuv apartment Nozsvajs

Anti tegeleb sepatööga, Eda võõrustab turiste maitsvate toitudega ja lisaks on neil veel pisike veinikelder suurepäraste veinisortidega.

Veinikeldris veini maitsmas

Veinikeldris veini maitsmas

Veetsime koos terve õhtu ja ka hommikusööki pakkus meile Eda. Ausalt öeldes väga inspireeriv kohtumine oli, kaks noort inimest väikese lapsega tulid 15 aastat tagasi Ungarisse uut elu rajama. Polnud neil ees ühtegi tuttavat ega sugulast, ainult palju tahtmist kuskil soojemas kohas uut elu elama hakata. Vaadake ka nende kodulehte www.antikanti.hu, seal on kontaktid olemas. Ungari poole sõites võiksite kindlasti sealkandis peatuda, saate hea hinnaga majutuse, hästi süüa, palju huvitavaid soovitusi, mida näha, kus käia…

Total distance: 518.8 km

 

Meie kahjuks polnud rohkem aega sinna planeerinud ja kolmapäeva hommikul suundusimegi juba Serbia poole.
Ilm läks siin juba väga lõunamaiseks, kohati 30 kraadi. Poolast Ungarisse sõitsime mööda käänulisi mägiteid, seevastu tänane päev möödus ainult kiirteedel, autosid oli Serbia teedel võrreldes Ungari ja Poolaga väga vähe, nii et jõudsime suht kiirelt tänasesse peatuspaika Belgradi külje alla.

Pargas Doonaul

Pargas Doonaul

Kodu kämpingus Dunav

Kodu kämpingus Dunav

Täna öösel harrastame siis telgiromantikat, õhtuks küpsetame priimusel pannkooke ja homme hommikul suundume Montenegro poole.

16.juuli– Wieliczka soolakaevandus ja Krakow

Tänane päev oli meil planeeritud täiesti rattavabaks.
Wieliczka linnakeses, kus me peatume, asub üle maailma tuntud soolakaevandus. Rahvast käib seal palju, aastas ~1 milj. külastajat. Giidi sõnul on suvistel nädalavahetustel 5000-7000 külastajat päevas, nii et võite ette kujutada, milline rahvaste paabel seal koos käib. Omapead kedagi kaevandustesse ei lasta, tuli registreeruda sobiva keelega gruppi ja 2,5 tunnine ringkäik maaalustes koobastes algas.

Rahvaste paabel soolakaevanduse sissepääsu ootel

Rahvaste paabel soolakaevanduse sissepääsu ootel

Laskumine sügavikku

Laskumine sügavikku

Sool oli koobastes tasuta

Sool oli koobastes tasuta

Ma ei hakka kõigest üksikasjalikult kirjutama, võite vaadata www.kopalnia.pl või veelgi parem, kui siiakanti satute, käige seal kindlasti ära, soovitan soojalt. Muljet avaldas fakt, et 2,5 tunni jooksul saime ülevaate ainult 1%-st kogu sellest kaevandusest. Käike pidi kokku olema ~300 km!! No kui arvestada seda, et 700 aastat on seal kaevatud ja uuristatud, siis võib see isegi tõsi olla. Koobastesse on sisse ehitatud kaunis kirik, kus igal pühapäeval teenistus toimub ja kus ka laulatusi läbi viiakse, seal on erinevad konverentsiruumid, ballisaalid, kontserdisaalid ja need kõik on soolakoobaste sisse ehitatud. Kujutate ette, kui tervislik seal olla on 🙂

Raske kaevuritöö

Raske kaevuritöö

300 km käike...

300 km käike…

Soolast uuristatud maa-alune kirik

Soolast uuristatud maa-alune kirik

Täistuubitud kaevandustõstukiga tagasi maa peale

Täistuubitud kaevandustõstukiga tagasi maa peale

Liftipoiss kange tõmbamas

Liftipoiss kange tõmbamas

Kui keegi on jalgrattaspordist huvitatud, siis ta kindlasti teab, et täna toimus 69. Tour Polonia Krakowi etapp. Kuna meie kõige suuremad huvilised just pole, saime sellest teada, kui ootasime pikemat aega bussi, millega Krakowisse sõita ja juhuslikult märkasime sildikest, millest lugesime välja, et linnaliiklus on paar tundi seiskunud, kuna Krakowi rattatuur läbib ka Wieliczka linnakest. Nii sattusimegi täiesti ootamatult Polonia touri keskele. Võtsime teiste linnakodanikega ratturid aplauside saatel vastu ja kui liiklus taas elavnes, sõitsime hoopiski rongiga Krakowisse, kus jõudsime veel ka ratturite finisit näha.

Tour de Polonia

Tour de Polonia

Me ei ole oma reisidel Poolas kunagi pikemalt peatunud, aga täna oli meil tõesti plaan natukenegi Krakowi linna uudistada. Tegime paaritunnise tiiru vanalinnas, väga ilus oli…, niikaua, kui saime korraliku paduvihma kaela. Loomulikult polnud meil vihmavarju ja kuna pidime rongi peale jõudma, siis polnud aega ka kuskil kohvikus istuda. Olime täiesti läbimärjad ja tilkusime sõna otseses mõttes, aga loodetavasti soolakoobastes veedetud aeg tugevdas meie immuunsüsteemi 🙂 ja mingeid tervisekomplikatsioone ehk ei teki.

Krakowi vaksal

Krakowi vaksal

Vaade Visla jõele

Vaade Visla jõele

Paari sõnaga ka meie motellist: see on linna keskusest, kus ka soolakaevandus asub, kõigest 1 km kaugusel, nii et paras väike jalutuskäik. Linnal on hea bussi- ja rongiühendus Krakowiga, rongisõit on ~20 min. Motellis on tasuta wifi, siin on välibassein, korralik telkimisala, hea toitlustus, nii et vaadake ka siia www.nawierzynka.pl, mina soovitan küll siin peatuda, hinnad on täiesti taskukohased, eriti, kui võrrelda neid Shotimaa majutuskohtadega.

Märjad kuid õnnelikud - tagasi Wieliczkas

Märjad kuid õnnelikud – tagasi Wieliczkas

Reklaamipuudust Poolas ei ole

Reklaamipuudust Poolas ei ole

Homme sõidame läbi Slovakkia Ungarisse, teekond ainult ~ 350 km., saame hommikul korralikult magada, ei pea kuhugi kiirustama.

Retk läbi Poola 15.07. Silaiciai (Leedu)-Wieliczka

Läbi Poola sõidu juures on üks hea asi, nimelt see kui see ükskord lõpeb. Siin on kokkuvõtlik ülevaade meie päevast:

Alustasime hommikul enne kella üheksat. Ilm oli päikesepaisteline, kuid varsti läks see üle ja taevas kattus pilvedega. Sõitsime peaagu ühe hooga välja linnakesse nimega Lomza. Seal oli meie sihtpunktiks McDonaldsi restoran. Põhjuseks mitte see, et me hullud kiirtoidu fännid oleksime, vaid seal saadaolev tasuta internetiühendus. Peale erinevate tehniliste raskuste ületamist saigi sealt üles riputatud meie eelmine blogipostitus.

Total distance: 645.18 km

 

Edasi kulges teekond Varssavi poole. Varssavi ümbruses on ehitatud juba päris palju kiirteid, see tõstis oluliselt meie liikumiskiirust. Poola pealinna ümbritsev ringtee oli küll tüütu. Lugematud foorid, palju autosid ja hektiline liiklus. Oli hea meel, kui Krakowi poole suunduvat maanteed mööda linnast eemale saime.

Teekond Varssavist Krakowisse näitas hästi Poola kontraste. Kahte suurt Poola keskust ühendav maantee oli kohati kiirtee, siis aga muutus tüüpiliseks Poola maanteeks (see tähendab kitsas, autosid täis ja ilma eriliste möödasõiduvõimalusteta). Vahepeal võis arendada kiirust kuni 120 km/h, siis aga läbis tee kilomeetrite viisi asulaid, kus kiirusepiirang oli 60. Ka liiklejad olid väga erinevad, oli neid kes piirangutest absoluutselt kinni ei pidanud ja ka neid, kes ka 60ne alas sõitsid 40ga. Seega igav meil ei olnud.

Korra tekitas elevust ka reklaam, mida Inge teeservas nägi – Sex Shop ja natuke allpool kiri samoobsluzivanie. Mida see küll tähendada võis, see jäigi mõistatuseks 🙂

Öömajale jäime motelli linnakeses nimega Wieliczka. See koht on tuntud oma soolakaevandusmuuseumi poolest. Homse päeva veedamegi siin ja tutvume Poola vaatamisväärsustega. Motelli juures nägime Norra numbrimärgiga vanemat matkabussi ja tegime omanikega juttu. Nemad olid perega just päeva soolakaevandustes veetnud ja pidid esmaspäeval sama teed pidi, kust meie just tulime, Varssavisse sõitma, nii et saime omavahel muljeid ja soovitusi jagada. Norrakad olid ka pikemal reisil, kokku 3 nädalat matkavad, olid ka Eestist-Lätist-Leedust läbi tulnud.

Meie tänane ja homne kodu

Meie tänane ja homne kodu

Meie lõpetasime oma pika reisipäeva kohalikust pizzapoest ostetud Mexicana pizzaga, kõrvale poola õlut ja valget veini, väga hea oli!!

Pizza ja õlu - täiuslik nauding

Pizza ja õlu – täiuslik nauding

Tallinn – Kabli – Salaciai 13-14.07.

Tervitused Leedu-Poola piiri lähedalt!

Tavapäraselt oleme oma reisi alustanud varahommikuse väljasõiduga Tallinnast, seekord startisime juba reede õhtul, kuna tahtsime öö veeta Tormise ja Signe juures nende armsas suvekodus Kablis. Siim on samuti seal nö. asumisel:) ja nii oligi hea võimalus praktiliselt Läti piirini välja sõita, Siimu näha ja mõnusa seltskonnaga saunatada-veinitada.

Total distance: 183.53 km

Asjad ongi pakitud

Asjad ongi pakitud

Hobune ja ratsanik

Hobune ja ratsanik

12 km Läti piirini

12 km Läti piirini

Kablist startisime laupäeva hommikul kell 10, võtsime suuna meile juba tuttava kämpingu poole Poola piiri lähedal Silaciais. Teed olid head, kaasliiklejad viisakad ja sõbralikud, ilm oli sõiduks väga sobilik, temperatuur kõikus 18-22 soojakraadi vahel, nii et esimene sõidupäev möödus ilma märkimisväärsete vahejuhtumiteta. Panin tähele, et sellel aastal on meietaolisi matkaselle tunduvalt rohkem teedel näha, varasematel aastatel pole ma nii palju kahekesi ühel rattal paarikesi näinud…

Atraktsioonid kämpingus

Atraktsioonid kämpingus

Teine õõbimispaik - kämping Salaciai

Teine õõbimispaik – kämping Salaciai

Teet tegi selle aasta esimese järvesupluse, minu jaoks peab vesi ikka väga soe olema, enne kui ma varbad sinna sisse pista sooviks 🙂
Pühapäeval tuleb pikem sõit, plaanime Krakowi lähedusse kämpingusse jõuda, sõita tuleb ~ 700 km.

Total distance: 489.98 km

Ettevalmistused reisiks 10.07.

Ettevalmistused reisiks on täies hoos. Seekord on plaan suunduda lõunasse. Läbida Läti, Leedu, Poola, Slovakkia, Ungari, Serbia ja jõuda Montenegrosse. Tagasi on plaan tulla nautides Horvaatia rannikualasid.

Seekord lisame blogisse ka oma teekonna kaardi. Siin on näide minu tänasest kojusõidust koos poodide külastustega.

Lisaks veel üks pilt kollastest taksodest

Taksod Stockmanni juures

Taksod Stockmanni juures